12e editie

12e editie

Toen de eerste legale versie in 2004 werd gehouden in de stromende regen, kon niemand vermoeden dat het evenement zou uitgroeien tot een heus familie festival. De Stoute Cross is en blijft vooral een gebeuren waar het crossen met auto’s, motoren en ander gemotoriseerd vervoer de boventoon voert. Maar door het toevoegen van ludieke elementen zorgt de organisatie er elk jaar voor dat er vertier is voor jong en oud.



De organisatie komt bij de komende editie met nieuwe items, informatie hierover volgt spoedig!

Ludiek karakter
Om de feestelijke editie te benadrukken zal de organisatie dit jaar extra letten op de uitdossing van de voertuigen. Om het ludieke karakter van het evenement extra luister bij te zetten zal bij de keuring worden beoordeeld of een voertuig wordt toegelaten of niet.

Na 12 jaar volwassen?

Ronkende motoren, rokende auto’s, dampende tractoren en vooral veel wonderlijk uitgedoste deelnemers, dat zijn vanaf het begin de vaste ingrediënten voor de Stoute Cross. Later aangevuld met stunts, muziek en ander vertier om zo uit te groeien tot het festivalachtige evenement dat het evenement nu is.

“Toen ik in de ouwe doos zat te snuffelen kwam ik zowaar een poster van de Zwarte Cross Nunspeet tegen. Dat was de eerste legale versie in 2004,” mijmert Han van Egdom over de eerste jaren van het evenement.


Dubbeldrank
Want zo begon het in 2000, als het mais bij de kippenfabriek eind oktober van het land was, dan kwamen steevast quads, motoren en andere crossmaterialen tevoorschijn. Niets was te gek. De door Bonenberg Motors ter beschikking gestelde quads en motoren haalden vaak niet zonder schade de eerste bocht. Een van de eerste keren was een door Huib van de Vecht gesponsord emmertje zure haring de hoofdprijs. Ter plekke werd de inhoud onder het genot van enkele liters tot dubbeldrank verdunde cola door alle aanwezigen genuttigd.

Knaleffect
In de daaropvolgende jaren werd het steeds gekker. Menige relatief nieuwe auto sjeesde toen over de baan. Vaak zijn die auto’s nooit meer de oude geworden. Caravans werden met lawinepijlen opgeblazen, wat natuurlijk een spectaculair knaleffect opleverde. En een ongelofelijke bende. Maar dat werd keurig nog dezelfde avond door de deelnemers zelf opgeruimd, zodat er op zondagmorgen niet meer te zien was wat er had plaatsgevonden.

Met publiek
Na een aantal jaren kwamen er ook toeschouwers. Eerst mondjesmaat, maar na een paar jaar stond er al rap meer dan duizend mensen langs de baan. Dat was het moment dat de overheidsdienaren langskwamen om te informeren wat er gaande was. Dat er regels moesten komen was toen wel duidelijk.
In goed overleg met de toen nog relatief nieuwe burgemeester Van Hemmen werd gewerkt aan een legale variant van het zaterdagse feestje voor ondeugende jongens.

Van Zwart naar Stout
Om het evenement Zwarte Cross te noemen was natuurlijk ook ondeugend en het duurde dan ook niet lang voordat de advocaten van De Feestfabriek, de organisator van de Zwarte Cross uit de achterhoek, op de deur klopten. Vanaf dat moment is de naam Stoute Cross een begrip op de Noordwest Veluwe en omstreken.

Er kwam een omroepinstallatie met Mark van Espelo in de beginjaren als vast speaker. En deelnemers moesten zich vooraf inschrijven. Dat werd toen een week voor de cross gedaan.

Steeds meer
Elk jaar kwam er wel een nieuw element bij; stunts, optredens, vertier in de lucht, kermis en ook de horeca werd steeds meer uitgebreid. Een echte VIP tent voor de sponsors biedt degenen die de cross financieel ondersteunen een passend onderdak met uitstekend uitzicht op de activiteiten.

Volwassen?
Of de Stoute Cross ooit volwassen wordt valt te betwijfelen. Volwassenheid betekent immers degelijkheid en dat strookt totaal niet met het karakter van het evenement. Lolligheid, joligheid en grappenmakerij zijn de vaste waarden van de Stoute Cross en dat moet ook vooral zo blijven.

12e editie

12e editie

Toen de eerste legale versie in 2004 werd gehouden in de stromende regen, kon niemand vermoeden dat het evenement zou uitgroeien tot een heus familie festival. De Stoute Cross is en blijft vooral een gebeuren waar het crossen met auto’s, motoren en ander gemotoriseerd vervoer de boventoon voert. Maar door het toevoegen van ludieke elementen zorgt de organisatie er elk jaar voor dat er vertier is voor jong en oud.



De organisatie komt bij de komende editie met nieuwe items, informatie hierover volgt spoedig!

Ludiek karakter
Om de feestelijke editie te benadrukken zal de organisatie dit jaar extra letten op de uitdossing van de voertuigen. Om het ludieke karakter van het evenement extra luister bij te zetten zal bij de keuring worden beoordeeld of een voertuig wordt toegelaten of niet.

Na 12 jaar volwassen?

Ronkende motoren, rokende auto’s, dampende tractoren en vooral veel wonderlijk uitgedoste deelnemers, dat zijn vanaf het begin de vaste ingrediënten voor de Stoute Cross. Later aangevuld met stunts, muziek en ander vertier om zo uit te groeien tot het festivalachtige evenement dat het evenement nu is.

“Toen ik in de ouwe doos zat te snuffelen kwam ik zowaar een poster van de Zwarte Cross Nunspeet tegen. Dat was de eerste legale versie in 2004,” mijmert Han van Egdom over de eerste jaren van het evenement.


Dubbeldrank
Want zo begon het in 2000, als het mais bij de kippenfabriek eind oktober van het land was, dan kwamen steevast quads, motoren en andere crossmaterialen tevoorschijn. Niets was te gek. De door Bonenberg Motors ter beschikking gestelde quads en motoren haalden vaak niet zonder schade de eerste bocht. Een van de eerste keren was een door Huib van de Vecht gesponsord emmertje zure haring de hoofdprijs. Ter plekke werd de inhoud onder het genot van enkele liters tot dubbeldrank verdunde cola door alle aanwezigen genuttigd.

Knaleffect
In de daaropvolgende jaren werd het steeds gekker. Menige relatief nieuwe auto sjeesde toen over de baan. Vaak zijn die auto’s nooit meer de oude geworden. Caravans werden met lawinepijlen opgeblazen, wat natuurlijk een spectaculair knaleffect opleverde. En een ongelofelijke bende. Maar dat werd keurig nog dezelfde avond door de deelnemers zelf opgeruimd, zodat er op zondagmorgen niet meer te zien was wat er had plaatsgevonden.

Met publiek
Na een aantal jaren kwamen er ook toeschouwers. Eerst mondjesmaat, maar na een paar jaar stond er al rap meer dan duizend mensen langs de baan. Dat was het moment dat de overheidsdienaren langskwamen om te informeren wat er gaande was. Dat er regels moesten komen was toen wel duidelijk.
In goed overleg met de toen nog relatief nieuwe burgemeester Van Hemmen werd gewerkt aan een legale variant van het zaterdagse feestje voor ondeugende jongens.

Van Zwart naar Stout
Om het evenement Zwarte Cross te noemen was natuurlijk ook ondeugend en het duurde dan ook niet lang voordat de advocaten van De Feestfabriek, de organisator van de Zwarte Cross uit de achterhoek, op de deur klopten. Vanaf dat moment is de naam Stoute Cross een begrip op de Noordwest Veluwe en omstreken.

Er kwam een omroepinstallatie met Mark van Espelo in de beginjaren als vast speaker. En deelnemers moesten zich vooraf inschrijven. Dat werd toen een week voor de cross gedaan.

Steeds meer
Elk jaar kwam er wel een nieuw element bij; stunts, optredens, vertier in de lucht, kermis en ook de horeca werd steeds meer uitgebreid. Een echte VIP tent voor de sponsors biedt degenen die de cross financieel ondersteunen een passend onderdak met uitstekend uitzicht op de activiteiten.

Volwassen?
Of de Stoute Cross ooit volwassen wordt valt te betwijfelen. Volwassenheid betekent immers degelijkheid en dat strookt totaal niet met het karakter van het evenement. Lolligheid, joligheid en grappenmakerij zijn de vaste waarden van de Stoute Cross en dat moet ook vooral zo blijven.

Wedesign: OrangeTalent.nl